Heren 1 HV Zaanstreek winnen ook de 5e wedstrijd!

De 5e wedstrijd van de competitie betekende voor het eerst een uitwedstrijd tegen een ietwat verdere tegenstander. De heren reisden af naar Velp waar een wedstrijd tegen UDI 1896/ DFS Arnhem HS1 op het programma stond. Een tegenstander waar qua selectie niets over bekend was, maar waarvan we wel wisten dat zij een samenwerkingsverband hebben met eredivisieploeg DFS Arnhem.

Na een rit van iets meer dan een uur kwamen de heren met een voltallige selectie aan in Velp. Waar vorige week gewonnen werd met een einde waar niet iedereen even tevreden op terug keek, had iedereen vandaag weer zin om 100% te geven voor een nieuwe overwinning. Het begin van de wedstijd, geleid door een koppel uit Zuid-Limburg (Wat zeiden ze nou bij het begroeten?! Ik verstond het niet), gaf direct veel spektakel in de vorm van doelpunten. Beide teams schoten met scherp en de heren van Zaanstreek hadden nog geen reactie op het dynamische spel van UDI. Toen duidelijk werd dat in het spel van de tegenstander erg veel snelheid zat, kregen de heren meer grip op de dekking. Dit met gevolg dat er na 6-5 een 1e gaatje geslagen kon worden via 8-8 naar 8-11. Doordat in de aanval zo goed als iedere kans erin ging, bleven we op voorsprong ondanks dat er in de dekking te vaak vrij van afstand geschoten kon worden. Via een in de 1e helft maximale voorsprong van 12-16 werd de ruststand 16-18 in het voordeel van de heren van HV Zaanstreek.

In de rust was er goed de tijd genomen om te analyseren waar de sterke punten van de tegenstander lagen en hoe deze het beste verdedigd konden worden. De 2e helft aftrappend met 5 tegen 5 door 2 tijdstraffen aan beide kanten, gaf de heren de ruimte om direct de voorsprong van 4 doelpunten te behouden met 17-21. Dit verschil bleef nagenoeg de hele 2e helft gehandhaafd, op een kort moment van 27-29 na maar dit werd snel hersteld naar 27-31. Door een strenger optredend scheidsrechters koppel vielen er in de 2e helft meer tijdstraffen en werden er vaker open kans gecreëerd aan beide kanten. Op een belangrijk moment in de wedstrijd nam ervaren keeper Michael Zaaijer de heren bij de hand, doormiddel van meerdere 100% kansen te stoppen en daarnaast ook een penalty door UDI te laten missen bleef de voorsprong intact. Het met grote getallen aanwezige thuispubliek kon de scheidsrechtelijke beslissingen (die een zeer goede wedstrijd floten) niet altijd even waarderen. De rood aangelopen gezichten van de supporters die luidkeels schreeuwden wat ze die avond graag zouden willen eten (pannenkoeken😉), werden getrakteerd op een uiteindelijk nipte nederlaag. De heren van Zaanstreek hadden met nog 2 minuten te gaan een voorsprong van 29-33 maar lieten UDI toch nog terugkomen tot 32-33.

De uitslag was nipter dan het wedstrijdbeeld liet zien, want na de rust is UDI niet dichterbij gekomen dan 2 punten verschil op het einde na. Met deze overwinning staan de heren nog steeds op de 1e plaatste in de competitie. Volgende week zondag 12 november opnieuw een onbekende tegenstander HV Huissen (de huidige nummer 2) om 12:30 in Zaanstad Zuid.