Heren 1 stellen winterkampioenschap veilig uit tegen US

Afgelopen zaterdag speelden de heren uit in Amsterdam tegen de studentenvereniging US. In een hal waar ze in Thialf met vlagen jaloers op zijn, probeerden de heren hun 1e plaats tot het einde van het kalanderjaar veilig te stellen.  Met een studentevereniging is het altijd afwachten wat de selectie is die je tegenover je hebt, de voertaal was dit keer Frans en hierbij waren een aantal oude bekende spelers van AHC te zien, waar we in het verleden zeer fysieke wedstrijden tegen hebben gespeeld.

De afgelopen weken zijn de heren altijd vanaf de 1e seconde scherp geweest en hebben daarbij tegenstanders direct onder druk gezet en laten zien wat het doel was. Ook vandaag schoten de heren weer uit de startblokken en al vrij snel in de wedstrijd werd er een 2-6 voorsprong genomen. Opvallend was dat schutters Marc, Jordy en Jasper nog geen enkele keer in stelling werden gebracht, omdat vooral in het midden veel ruimte gecreëerd kon worden. Door het hoge tempo en ook zeker de hoge temperatuur in de hal nam de snelheid van het spel af, dit bleek US beter te liggen en ze kwamen terug tot 9-9. Dit was een sein voor Dave om het op een rennen te zetten! Door 2 snelle breaks van hem en 3 sterke cirkelgoals van Sander en Robin liepen de heren direct weer weg naar 9-14. Het was duidelijk dat US het hoge tempo niet kon bijhouden en doordat de heren dit wel volhielden liep de score uit met rust naar 11-18.

Een aanvallend zeer zwak begin met een man minder werd volledig teniet gedaan door een bizar sterk keepende Timo Wielenga! In de 1e 10 minuten van de 2e helft stopte hij onder meer 2 volledig vrijgespeelde break outs en daarnaast ook meerdere doelpogingen uit reguliere spelsituaties. Nadat het ondertal voorbij was, liep ook de aanval weer beter en kwamen Marc en Jasper ook van afstand steeds meer in het spel. Hierdoor liep de score op tot een maximaal verschil van 11 (12-23). Met deze tussenstand werd de verleiding tot het uitstappen voor een steal iets te groot en kreeg US veel ruimte om er doorheen te spelen. Doordat de heren zelf bleven scoren werd het geen moment spannend, maar liep het verschil wel terug tot uiteindelijk 25-31.

Met 4 uit 6 gestopte penaltys en in totaal 3 gestopte breaks werd onder het genot van een biertje Timo Wielenga meer dan terecht uitgeroepen tot speler van de wedstrijd!

Hiermee sluiten de heren verrassend het kalenderjaar af als koploper. Zondag 17 december om 12:30 spelen de heren de laatste wedstrijd van dit jaar in Zaanstad Zuid. Kom gezellig langs om het handbaljaar af te sluiten met een mooie pot handbal!