Wedstrijdverslag HV Zaanstreek HS1 – H.V.C. HS1, 17-12-2023

Met de feestdagen in aantocht is de laatste speeldag voor de vakantie toch altijd een sfeervolle. Zeker met een volle speeldag, waarbij de E-jeugd de toon had gezet met een mooie wedstrijd. Hierna mochten de senioren van de vereniging aan de bak. Na de overwinning van vorige week tegen US is er een gaatje geslagen van 3 punten met de nummer 2. Dat maakt dan ook dat op de helft van de competitie Zaanstreek sowieso bovenaan staat.

Waar de heren een uurtje van tevoren samen kwamen om DS2 te kijken, zat de tegenstander al 2,5 in de auto. Barger Compascuum ligt zo dicht bij de Duitse grens, dat we ook niet raar opkeken dat er een auto met Duits kenteken op de parkeerplaats stond. Het was meteen duidelijk dat H.V.C. niet van plan was om zonder punten terug te rijden. Winnen van de koploper is natuurlijk altijd een mooie uitdaging.

De spotlights stonden vol op deze wedstrijd. Zo erg dat zelfs de commentator van ViaPlay tijd had gemaakt, om tussen de wedstrijden van het WK ook zelf een wedstrijd mee te spelen. Dat, of Hilversum is dichterbij vanuit Zaandam dan vanuit Barger Compascuum 😉

De wedstrijd kwam traag op gang qua doelpunten. Na een aantal mooie reddingen van de keeper van H.V.C. en vooral veel gigantische missers van hun schutters konden we een stand van 2-1 noteren. Hierna werden de vizieren beter afgesteld en kwam het spel steeds meer op gang. Een tactisch steekspel tussen beide ploegen, die over wat ervaring en slimmigheden beschikten dicteerden deze wedstrijd. Zo begon H.V.C. een stuk offensiever te verdedigen. Daar had Zaanstreek met kleine aanpassingen ook weer een antwoord op door óf meer de verdediging in de breedte te laten bewegen, óf onze cirkelspeler die zich aanbood om te kaatsen. De eerste helft liep behoorlijk gelijk op met een tussenstand van 16-15.

H.V.C. beheerste een tactiek die op dit niveau niet heel gebruikelijk is, door hun keeper tijdens de aanval te wisselen voor een 7e aanvaller. En dat was ook nog een behoorlijk grote kerel. Hier had Zaanstreek in eerste instantie geen antwoord op. Dit in combinatie met dat het snelle spel wat normaal gespeeld wordt, nu vaak al snel onderbroken werd door de tegenstander. Zaanstreek begon tegen een achterstand van 3 punten aan te kijken en moest in de achtervolging.

Helaas is deze achtervolging geëindigd met een achterstand van 2 punten: 28-30. Een combinatie van gebrek aan antwoord op de 7e veldspeler, haast en veel gemiste open kansen (ook goede keepers trouwens).

HVC vierde deze overwinning als de Franse dames later die avond. Dit moeten we als promovendus in de Tweede Divisie als compliment zien. H.V.C. was helaas te sterk en zo is maar weer gebleken dat er geen zwakke tegenstanders zijn in deze competitie.

Later die middag en avond is het jaarlijkse teamuitje in de kantine gevierd samen met de Vido/Zaanstreek Combinatie. Kleine spelletjes, eten, chaos, biertjes, finale van WK handbal en een pubquiz door Jordy maakte deze avond compleet. Deze pubquiz werd met grote overmacht gewonnen door Piem, Sannie, Zaaijer en Timo, noemenswaardig!

We zitten nu op de helft van de competitie en met 11 wedstrijden gespeeld, zijn er 9 gewonnen. Met trots kunnen wij zeggen dat we zelfbenoemd winterkampioen zijn!

In de tweede seizoenshelft zullen de afstanden van uitwedstrijden nog verder worden en zit de heren 1 naar de mogelijkheden te kijken om met een bus daarheen te gaan. Dus ben jij een echte fan? Hou ons dan goed in de gaten, misschien kan je wel mee!

Tenslotte willen wij iedereen een fijne kerst en gelukkig nieuwjaar wensen, dat niet iedereen zulke bolle buikjes mag krijgen als wij. Tot in 2024!