Wedstrijdverslag UGHV HS1 – HV Zaanstreek HS1

23-3-2024. 20.45. Dat is de datum en tijd die de geschiedenisboeken van de club in kunnen gaan.

Dit schitterende debuutseizoen in de Tweede Divisie nadert zijn einde en met nog 3 wedstrijden te gaan is het nek aan nek met UGHV. Zo lieten beide ploegen vorige week punten liggen en kon er flink gerekend worden hoe de ranglijst er uit zou gaan zien. Met de thuiswedstrijd die gewonnen werd in de broekzak, moest het onderling resultaat beschermd worden. Winnen is de enige optie.

Met deze stand op de ranglijst en een flinke reis voor de boeg was dit dé uitgelezen kans om een echte profervaring te beleven. Maar we blijven toch amateurs, het werd een fusion spelersbus/supportersbus.

Het vuurtje werd al weken van te voren flink aangewakkerd door Michael “Vis” Lijffijt die een enorme supportersschare op de been wist te brengen. Een lading toeters, schmink, sjaaltjes en wat smeermiddel voor de stembanden was in grote getale aanwezig.

Na een twee uur durende reis, kwam het bonte gezelschap Ulft binnen. Niet alleen Zaanstreek had flink wat druk op deze wedstrijd gezet, ook UGHV had er een mooi evenement van gemaakt met flyers en een tombola (mag niet ontbreken). Bij het betreden van het veld kwam er een golf van gebrul, enthousiasme en toeters over ons heen. De toon was gezet.

Na het eerste fluitsignaal was ook de toon van de wedstrijd al gauw gezet. Aan onze kant veel ruimte voor onze hoeken, die hier handig gebruik van maakte. En aan de kant van UGHV zeer sterke schutters vanaf de opbouw en een paar zeer onsympathieke gasten, dit was nog wel bekend van de thuiswedstrijd.

De wedstrijd was in een hoog tempo, met twee ploegen die verdedigend er stevig in gingen en toch flink wat goals wisten te maken. Dit allemaal onder aanmoediging van een volle zaal leverde een mooie sfeer op. De wedstrijd ging tot aan de 10-10 gelijk op. Om en om werd er gescoord. Na deze tussenstand ontstond er een klein gat van 5 punten achterstand en hiermee gingen we ook de rust in.

In de tweede helft werd er besloten met een iets offensievere dekking de sterk spelende opbouwers van UGHV af te stoppen. Een deels geslaagde tactiek, maar de ploeg uit Ulft had ook genoeg variatie om op andere manieren tot scoren te komen. De 5 punten voorsprong van UGHV stond nog steeds op het scorebord en dat met nog maar een 8 minuten te spelen. 30-25. Nog even moest alles gegeven worden. 30-26. 30-27. 31-27. Door tempo te maken, vol gas door te gaan was er nog hoop op dat kampioenschap. 31-28.

Vanaf dat moment lukte het UGHV weer een gat te slaan en moesten we het kampioenschap aan UGHV laten. Eindstand 37-32. Waar UGHV feest vierde, werd ons eigen publiek bedankt voor de 60 minuten aan support en de eigen koppies stonden omhoog. Een topseizoen, waarbij je als debuterende ploeg de jonge, ambitieuze tegenstanders laat hossen als ze winnen.

Van het verlies was op de terugreis weinig te merken. Er werd nog wat gedronken, de muziek ging aan en de supporters met afgebladderde schmink op het gezicht hebben de sfeer nog even flink aangewakkerd.

Dank fans en iedereen die mee was! Jullie hebben dit echt tot een feestje gemaakt!

14 april weer? Want dan zijn er nog een aantal plekken in de bus richting H.V.C.