Handbalvereniging Zaanstreek is opgericht op 23 februari 1962. Na een oproepje in de lokale krant had George Verwaal 31 aanmeldingen ontvangen, en dat was voldoende om te starten. Tijdens de oprichtingsvergadering in de kantine van Zilvermeeuwen werd het eerste bestuur benoemd en daarmee was een nieuwe vereniging geboren.

Al snel kreeg de vereniging ook een jeugdafdeling. In 1966 telde de club 33 jeugdleden, zowel jongens als meisjes. In de beginjaren trainden en speelden de handballers van HV Zaanstreek op diverse velden – toen nog gras! – en in diverse sporthallen in Zaanstad en zelfs Amsterdam. In mei 1968 opende de club een eigen veld met kantine en kleedkamers op Sportpark Jagersveld. In 1977 werden de verharde velden aangelegd en in 1978 betrok de club alweer een nieuwe kantine, op de huidige plek. Deze werd feestelijk geopend door de Zaanse wethouder C. Kluft. Pas in 1996 kreeg de kantine dankzij een prijsvraag de naam ‘Het VerZetje’.

De handbalvereniging heeft altijd veel ondersteuning gehad van vrijwilligers. Bovendien was het vanaf het begin in club waar het niet alleen maar om het handballen draaide, maar waar ook veel gezellige activiteiten werden georganiseerd zoals klaverjasavonden. En dit is nog altijd zo, want HV Zaanstreek gelooft dat een vereniging zowel een sportieve als een sociale functie heeft.

In 2012 vierde de club haar 50-jarige jubileum. Tijdens de feestelijke receptie overhandigde voorzitter Vink het eerste exemplaar van het jubileumboek aan George Verwaal. Een bijzondere gelegenheid, waarbij alle aanwezigen het erover eens waren dat de club – na een halve eeuw handbalplezier – echt een onderdeel is geworden van de Zaanse sportgeschiedenis.